המשך הרישום של הכתבים הרפואיים של הרמב"ם.
8. “הנהגת הבריאות”,Fī Tadbir al-Ṣiḥḥa; אגרת הרפואה מהרמב"ם ז"ל למלך ישמעאל. המלך היה בן שלושים, קל דעת ומופקר, שותה לשוכרה. מעורר מלחמות באופן לא תקין כולל עם בני משפחתו. וכך כותב לו הרמב"ם: . . . אדוני מתרעם מקושי הטבע ויבשותו ברוב הזמנים, עד שהוא לא יוכל לצאת כי אם בקושי ובשקידה רבה. וכן זכר כי כבר נתחדשו לו בקצת הזמנים, שממון ומחשבה רעה ופחד ממות. וכן מפסיד מאכלו הרבה פעמים ונמצא בבישולו חולשה ברוב הזמנים. זה הוא מה שזכר ודעתי שאשים בזאת המזכרת שערים ארבעה.
השער הראשון; בהנהגת הבריאות בכלל בחוק האנשים כולם, בלשון קצר. השער נפתח בדיון על הצריכה התקינה של מזונות, והחשיבות שלא לאכול מעבר לנקודת השובע
השער השלישי; שער זה מתייחס ישירות למצבו הרפואי של המלך, 'בהנהגת אדוני בפרט לפי המקרים אשר יתרעם מהם'. ד"ר פרד רוזנר מעיר, "הפרק השלישי חשוב מאוד והוא מכיל המשפט המפורסם של הרמב"ם 'נפש בריאה בגוף בריא'. אולי זהו התיאור הראשון של רפואה פסיכוסומטית. הוא מעיד כי שלימות גופו של אדם תלויה בשלימות הנפשית, ולהיפך. העיקרון הוא כי הנטייה הרגשית של האדם משפיעה במידה רבה על בריאות גופנית. במילים אחרות התרופה תלויה לעתים קרובות בשינוי האופי.
השער הרביעי; יכלול שערים, דרך ציונים, מועילים בכלל ובפרט, לבריאים ולחולים, בכל מקום ובכל זמן. ד"ר פרד רוזנר מעיר, "הפרק האחרון מסכם המרשמים שלו הנוגעים לאקלים, מגורים, עיסוק, רחצה, משגל, שתיית יין, דיאטה, וזיהומים בדרכי נשימה". תחילתם ראוי שנכוון בתיקון האויר ואחר כן תיקון המים ואחר כן תיקון המאכלים. לאחר מכן הוא מתאר בקצרה רוחות הם עשנים דקים נמצאים בבעלי חיים. התחלתם ועיקר חמרם מן האויר הנשאף מחוץ והעשנים הנמצאים בלב ומערכת הדם בתוספת המוח ומערכת העצבים.
בהמשך הוא מצטט את ד"ר גאלן אשר נותן תוכחת לנשום אוויר אשר הוא באיזון מושלם ונטול מזהמים. הרמב"ם מסביר כי הכוחות המוחין רגישות מאוד על הטוהר באוויר. כתוצאה מכך יכולות השכלי של האדם יורדות עם איכות האוויר, למרות שלעתים קרובות הגוף עדין בריא. בפרט הם הופכים נסערים, מתקשים להבין דברים, ולהיות שכחן. סוף ההקדמה אמר הרמב"ם, "ומהשם אשאל העזרה והיושר".
בסוף הספר כותב הרמב"ם; 'מרקחת בדוקה, נעימה ומתוקה, לחלשות תשות כח הנשמה'. קח שורשי השפלות, וענפי השכלות, ועשבי המצוה, ושבולת הענוה, ופרח הצדקה, וצמחי הענקה, ותכתוש במכתשת החרטה. תעשה מהם אספלניס מעלה ומטה, ותשימהו עם עלי התשובה, ועם בושם האהבה. ועל הלב והכליות, צריכין להיות, עד יעל ליחות הגאוה, וזיעת התאוה, ועשבים רעים, של חטאים ופשעים, ומרה השחורה, תהיה יפה וברה.
Bibliography:
Rambam Maimonides Medical Journal, “Moses Maimonides: Biographic Outlines” by Fred Rosner, M.D., M.A.C.P.; http://www.rmmj.org.il/userimages/3/0/publishfiles/3article.pdf
Rosner, Dr. Fred; Maimonides Medical Writings (Volume 4) - Three Treatises on Health
רמב"ם; הנהגת הבריאות; http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31937&st=&pgnum=1&hilite=
לע"נ הדוד משה יוסף בן אהרן ז"ל נלב"ע כט שבט תשנ"ג
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2017/03/217.html
No comments:
Post a Comment