המשנה היא הליקוט הגדול הראשונ של ההלכה והספר החשוב הראשון בספרות
הרבנית. ברכות המסכת הראשונה ועניינה העקרוני תפילה בב"כ. עניינה הראשון
קריאת שמע. זה פסוק שאומר דרשני ויש הרבה פירושים. ביסודו בוא בא להכריז כי אלוקי
ישראל הוא אלוקי כל בני אדם וגם אין עוד אלוק מלבדו. החומש רומז לחשיבותו על ידי
שמייפה את הכיתוב של פסוק זה. זהו משפט קצר ולא הרבה יותר מורכב מאשר להגיד שלום,
תודה, או סליחה.
קריאת שמע מתחילה בהוכחה ארוכה לקיים דברי החומש בכלל ועשרת דברות
בפרט. המושג של הפסקה, חיוב על היהודי לאהוב את ה' בכל היבט של קיומו. וצריך להיות
כל הזמן לומד ומלמד דת, וכן דברי התנ"ך צריך שיוצגו בבתים וערים וכן צריך
להיות כקישוטים על הבגדים וגם כמו תכשיטים. הדרך המקובלת של קיום מצוות אלו שלומר
קריאת שמע בערבית ושחרית, ללבוש במילים אלו בתיבות של תפילין כמו קמיעות, ולהניח
אותם בתוך קופסא על המשקוף.
התפילה מרחיבה את הקו אחד של קריאת שמע להיות שלוש פסקאות מן החומש.
הקטע הראשון זהו שכולל השמע הפיסקה הראשונה היא זו שבה השמע נכלל.
עניינו הקטע השני שכר ועונש של מצוות. כמו בקטע הראשון הוא כולל מוסר להתבונן
בפקודי התורה בשכבך ובקומך. זה אף כולל את ההצהרה של הכלליות של הדת ואת האחדות של
ה'. כמו כן הפסקה השלישית מכילה מוסר לזכור ולעשות את המצוות אך אינו כולל את
ההודאה של האמונה.
התפילה מרחיבה את זה ע"י הוספת שני ברכות קודם ואחרי ק"ש.
בערבית הברכה השניה מקורה לא במשנה. בערבית הברכה הראשונה משבחת הקדוש ברוך הוא על
המחזור של יום ולילה כולל סדרת הצבת הכוכבים ברקיע. כמו כן בשחרית הברכה הראשונה
משבחת הקב"ה על המחזור של היום והלילה. אבל היא משתמשת בדימויים של השמש לשבח
אלוקים על חידוש הבריאה בכל יום והארת חסדו על הארץ. היא גם מתארת את צבא השמים של
המלאכים שרים שירי הלל להקב''ה באחדות, כבוד, ויופי. בערבית ושחרית הברכה השניה
הקודמת משבחת אהבת ה' לעם היהודי במיוחד על ידי ההדרכה הניתנת על ידי התורה
והמצווה. הפסקאות אחרי קריאת שמע בערבית עניינם האמונה והתקווה שיש לנו בה' לגאול
אותנו מכל אויבינו. הפסקאות אחרי קריאת שמע בשחרית מביעות את הביטחון שה' יצילנו
מאויבינו כי זוהי הדרך שהוא ברא את העולם.
אפשר להגיד שכל התפילה כולה סובבת סביב קריאת שמע. אף שבנושא התפילות
הממושכות שחוזרות על עצמן הוא מסתבך. מצד אחד יש אפשרות כי ההודעה המקורית תהיה
להתגמד ללא מחשבה. מצד שני רוב באמצעות המעשים האלו ע"י היהודים שכן הקפידו
עליהם, אע"פ שבחוסר כוונה, ההודעה
הפשוטה נשמרה בקרב העם כולו, עד כדיש כל אחד לפחות יודע שורה אחת זו. הם גם יקבלו
את הלקח הבסיסי שיש לעולם יוצר כל-עצמה ללא סתירות מובנות. יותר חסידים ילמדו אהבת
ה' ויש גמול לאלה ששומרים מצוותיו ויש עונש על אלו שלא. בנוסף למי שנכנס לקודש
הקודשים הפנימי יחזה בחוכמת ה' וחסדו שנמצא ביופיו של הטבע.
לע"נ מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ"ב
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר
http://dyschreiber.blogspot.com
Blogger
Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2016/10/197.html
YouTube https://youtu.be/QrDzMqddgJc
No comments:
Post a Comment