Wednesday, August 24, 2016

עקב / אבות ה ח ט # 188 - חברה צודקת


ח. שִׁבְעָה מִינֵי פֻרְעָנִיּוֹת בָּאִין לָעוֹלָם עַל שִׁבְעָה גוּפֵי עֲבֵרָה: מִקְצָתָן מְעַשְּׂרִין וּמִקְצָתָן אֵינָן מְעַשְּׂרִין, רָעָב שֶׁל בַּצֹּרֶת בָּאָה, מִקְצָתָן רְעֵבִים וּמִקְצָתָן שְׂבֵעִים. גָּמְרוּ שֶׁלֹּא לְעַשֵּׂר, רָעָב שֶׁל מְהוּמָה וְשֶׁל בַּצֹּרֶת בָּאָה. וְשֶׁלֹּא לִטּוֹל אֶת הַחַלָּה, רָעָב שֶׁל כְּלָיָה בָּאָה.

דֶּבֶר בָּא לָעוֹלָם עַל מִיתוֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא נִמְסְרוּ לְבֵית דִּין, וְעַל פֵּרוֹת שְׁבִיעִית.
חֶרֶב בָּאָה לָעוֹלָם עַל עִנּוּי הַדִּין, וְעַל עִוּוּת הַדִּין, וְעַל הַמּוֹרִים בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא כַהֲלָכָה.

ט. חַיָּה רָעָה בָּאָה לָעוֹלָם עַל שְׁבוּעַת שָׁוְא, וְעַל חִלּוּל הַשֵּׁם.
גָּלוּת בָּאָה לָעוֹלָם עַל עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה, וְעַל גִלּוּי עֲרָיוֹת, וְעַל שְׁפִיכוּת דָּמִים, וְעַל הַשְׁמָטַת הָאָרֶץ.

המשנה השביעית והשמינית של הפרק החמישי של פרקי אבות מתארים סוגים שונים של פורענות שמגיעים מן השמים כתוצאה מסוגים שונים של עבירות חברתיות. בהשקפה יהודית לא רק היחידים נשפטים בגלל מעשיהם אלא גם החברה כולה נשפטת ומקבלת שכר ועונש הראוי. אי תמיכה כלכלית בעניים ובתלמידי חכמים גורם  התוצאות החוקרות העניות ודתיות בסוגים שונים של כלכלה רעה. שחיתות של מערכת המשפט יכולה לגרום למחלה, אלימות, מלחמה, וחיות רעות. שלושת החטאים של ייהרג ואל יעבור; עבודת אלילים, גילוי עריות, ורצח; גורמים גלות מארץ ישראל. אי נתינה לאדמה לנוח בשנה שמיטה השביעית גורם למחלה וגלות.

שני מצבים מתוארים לגבי אי מתן מעשר לעניים ותלמידי התורה. במקרה אחד חלק מהאנשים נותן וחלק לא. במקרה אחד חלק מהאנשים נותן וחלק לא. התוצאה היא קנייה בהולה ובגלל זה כמה אנשים יש מספיק לאכול, לכאורה אלה שמרו את התחייבויותיהם, וכמה יש מעט, לכאורה אלה שלא שמרו את התחייבויותיהם. המקרה השני החליטו ע"י החברה שלא לעשר התוצאה צנע כלכלי הנגרם על ידי מחירים גבוהים. חיות פרא, מגפות, אלימות, וגלות גם עשויות להיות יחידיים או כלליים.

הדיון של שחיתות במערכת המשפט מגלה פרטים על הטריקים והשקרים שבהם נהגו להפר את התורה. המשנה מפרטת דיכוי החוק, עיוות של החוק, יצירת מצג שווא של התורה כדי להסיק מסקנות לקויות. פ' הברטנורא: ענוי הדין - שיודעים להיכן הדין נוטה ומעכבין ואין פוסקין אותו, עכ"ל. פ' הרמב"ם: עִנּוּי הַדִּין – הוא: אחור המשפט ועיון בו ימים רבין בדבר המבאר; מסביר עליו ע"י פ' מרדכי דב רבינוביץ: שהוא כבר מבורר למדי ואינו צריך עוד עיון ומשהים אותו כאילו הוא צריך עיון. הפרשנויות לתאר עיוות הדין שהצדיקו פושעים להרשעת חפים מפשע. לימוד תורה לא כמו ההלכה, הפירושים מתארים זה דומה לאיסור אשר מותר ומתיר אשר אסור. כמה שיטות כוזבות הם פלפול רדוד, ציטוטים מוצאים מהקשרם, גם כן התעלמות מההודעות המרכזיות של כתבי קודש. העניין של שחיתות של צדק מביא את החרב מעלה מספר נושאים ביניהם שחיתות חברתית הרג ללא אבחנה. הגמרא תולה את חוליי החברה על מערכת משפטית מושחתת כמו שכתוב, "אם ראית דור שצרות רבות באות עליו צא ובדוק בדייני ישראל שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל . . . ואין הקב"ה משרה שכינתו על ישראל עד שיכלו שופטים ושוטרים רעים מישראל", (שבת קלט.). אף המצב לא נראה שזה חברה טובה עם שופטים רעים; אלא כנראה זה חברה מקבלת השופטים שמגיע להם.

פ' גור אריה (דברים כ א ב): כי חרב בא לעולם על עיוות הדין (אבות פ"ה מ"ח), והכי נמי אם עשה דין יש לו חרב. כי הדין דומה לחרב המחתך, לכך אמרינן בכל מקום (ר' סנהדרין סוף ז ע"ב) 'חותכין את הדין'. לכך אם מעוות הדין, הרי חרב בא לעולם, ואם תיישר הדין, זה החרב הוא עמך, שהרי אתה חותך את הדין כהלכה. והיינו דאמרינן (שם) 'חרב בא לעולם על עינוי הדין, ועל עיוות הדין, ועל המורים בתורה שלא כהלכה', שכל אלו אינן מחתכין כראוי, לכך החרב בא עליהם.

עתים קרובות לאעין בשר ודם מלחמה, מגיפה, ורעב הם אנדרולומוסיא. הסיבה לכך שמסותר איזה הוא ששם שוטרים ושופטים עקומים במקומות של אחריות והוא משאיר אותם שם. כמו כן יש מקום לרחמים עם אלה שעשו טעויות חמורות, אבל היו באמת מוטעים. בנוסף הצדיקים גם גוועים בטרגדיות. לפעמים הקב"ה ייקח צדיק לזעזע את הצאן כדי להבין עד כמה רעים מעשיהם באמת. פעמים אחרות ייתן לקדוש ברוך הוא להתלבש בפורפירא שאדום מדמן של צדיקים ויענו הרשעים באומרו הכתם הזה נגרם על ידך. לגבי הצדיקים הם יישבו ע"י יד ימין של הקב"ה על מה שעשו את הקרבה עילאית.

המסקנה היא כל ישראל ערבים זה בזה. גם המוסדות של החברה שלנו הם מעשה ידינו. לעקור את הרע מקרבנו, יש אנשים עם אקדח ממש. לאחרים אולי יש הצבעה או רק מחשבה. אעפ"כ כלים כאלו אפשר שהם חזק ביותר. המטרה היא לבנות חברה צודקת, שלווה ומשגשגת בארץ ישראל שתהיה דוגמה לכל בני אדם.


  

לע"נ הדוד לייב הערש בן אהרן ז"ל נלב"ע יז תמוז תשמ"ב
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il






YouTube               https://youtu.be/QofA-wXcFsk

No comments:

Post a Comment