בס"ד
החומש מרשם את המסעות של עם ישראל מיציאתם ממצרים ועד שהם עומדים על נהר
הירדן מול יריחו עומד להיכנס לארץ הקודש.
רש"י מביא המדרש רבה ג: "אלה מסעי" משל למלך שהיה בנו
חולה הוליכו למקום א' לרפאותו. כשחזרו התחיל אביו מונה כל המסעות. ואומר כאן ישננו
כאן הוקרנו כאן חששת את ראשך. כך אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה מנה להם כל המקומות
היכן הכעיסוני לכך נאמר אלה מסעי:
רומיא המדרש רבה ד: ד"א
"אלה מסעי" למה זכו ליכתב בתורה כל המסעות האלו? על שקבלו
את ישראל ועתיד הקדוש ברוך הוא ליתן שכרן, דכתיב (ישעיה לה א) יששום מדבר וציה ותגל
ערבה ותפרח כחבצלת פרח תפרח ותגל ערבה וגו'. ומה מדבר על שקבל ישראל כך המקבל תלמידי
חכמים לתוך ביתו עאכ"ו . . . ודרך הקדש יקרא לה, לא יעברנו טמא והוא למו
הולך דרך, ואוילים לא יתעו.

יסוד מסעי ישראל במדבר קנה חכמה (ר' משלי ד ז). רש"י - "ראשית
חכמה קנה חכמה" - תחלת חכמתך למוד מאחרים, קנה לך שמועה מפי הרב, ואח"כ "בכל
קנינך קנה בינה" תתבונן בה מעצמך להשכיל הטעמים דבר מתוך דבר, עכ"ל.
סיבת רשימת מקומות כי הם מקומות שישראל למד לקח. קורא אותם נסיעות כי אחרי למד לקח
המשיכו לנסוע.
הפרשה מסתיימת בסיומו של הסיפור הספר בפרקים של בנות צלפחד. הקדוש ברוך
הוא ציווה לתת שדה אחוזה של ארץ הקודש לכל הגברים המבוגרים. בנות צלפחד התנגדו
ואמרו שזה לא הוגן, כי שמו של אביהם ילך לאיבוד, כי לו רק בנות. בגלל זה תוקן החוק
כדי לאפשר לבנות לרשת את החלקה המשפחתית בהיעדרו של בן. ואחר כך שבט של צלפחד, מנשה,
מתלונן ואומר שזה עלול לגרום לאדמותיהם השבטיות לחלף לשבט אחר. בשלב זה בנות צלפחד
יסכימו להינשא רק אדם מהשבט שלהם והבעיה נפתרה בהצלחה.
כל זה דוגמה של שקלא וטריא שהוא גוף הגמרה. הרמח"ל רשם ז' חלקים
לסוגיה: העניין, שאלות ותשובות, סתירות וראיות, קושיות ותירוצים. המטרה
להתאים הכלל עם הפרטים. זה אחד מהדברים שבני ישראל למדו במדבר
ושהיהודים לומדים עכשיו בגלות הרוך הזה.
פה מסתיים סיפורי מעשיות של החומש. בשנת הארבעים לצאת בני ישראל מארץ
מצרים בחדש הראשון גוועה את מרים. בשנת הארבעים לצאת בני ישראל מארץ מצרים בחדש החמישי
באחד לחדש גווע את אהרן. בשנת הארבעים לצאת בני ישראל מארץ מצרים בחדש השנים עשר בז' לחדש
גווע את משה. כל ספר דברים המילים אחרונים של משה.
בעיקר החומש ספר לא גמור. התנ"ך מסתיים פחות או יותר בבניין בית
השני אעפ"כ הוא גם ספר לא גמור. גם אם משה חצה את נהר הירדן ובנה את בית המקדש
זה עדיין לא יהיה סוף טוב. רק סוף טוב אחד שלמת אדם ותחילת ימי המשיח. המשל של כל
זה ארץ ישראל. זה כוונת ר' נחמן מברסלב שאמר, "כל מקום שאני הולך הוא רק לארץ
ישראל אך לעת עתה אני בעיר ברסלב".
מזה אפשר להבין משהוא מפטרת מ"ר במדבר. כמו משה התאבק לתקן נפשו
ועולמו ולא ראה שלמות כך אנחנו חייבים, כש"כ, "לא עליך המלאכה לגמור, ולא
אתה בן חורין לבטל ממנה. אם למדת תורה הרבה, נותנים לך שכר הרבה.
ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעלתך. ודע, מתן שכרן
של צדיקים לעתיד לבוא (אבות ב כא).
לע"נ, הדוד ,שמואל בן נח ז"ל
נלב"ע ט"ו אב תשס"ט,
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,,
וגם בדואר אלקטרוני ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.i
Blogger English
Blogger Hebrew
YouTube
No comments:
Post a Comment