Wednesday, June 18, 2014

קרח – איך לעשות מחלוקת # 75

פרשת קרח עיון ודוגמה בעניין מחלוקת. לשם הבנה כדאי להשתמש שנינה. עתים קרובות מחלוקת מתחילה כאשר שואף בלתי יכולות רוצה לגנות משרה הבעל נכון. לא היה לקרח היכולות להיות מנהיג לעם ישראל אי כהן גדול.

פירוש רש"י (במדבר טז א): ומה ראה קרח לחלוק עם משה, נתקנא על נשיאותו של אליצפן בן עוזיאל שמינהו משה נשיא על בני קהת על פי הדבור. אמר קרח, אחי אבא ארבעה היו, שנאמר (שמות ו, יח) ובני קהת וגו'. עמרם הבכור נטלו שני בניו גדולה, אחד מלך ואחד כהן גדול, מי ראוי ליטול את השניה, לא אני שאני בן יצהר שהוא שני לעמרם, והוא מנה נשיא את בן אחיו הקטן מכולם, הריני חולק עליו ומבטל את דבריו.

תומכים ראשונים של בעל מחלוקת שלמילס ורשעים. בפרשתנו חברים הראשונים של קרח היו דתן ואבירן בגלל כל זמן הם היו מוכנים לנפול על מ"ר. אחרי זה אספסוף רועש. יותר טוב בחשובים. הם ה"חמשים ומאתים נשיאי עדה קראי מועד אנשי שם", (במדבר טז ב). כולם שואפים בלתי יכולות. סברתם: קשה להפיל המנהיג הנכון כמו משה. אבל אם יצליח אפשר לכל אחד לחטוף משרתו. אולי כל אחד יש פחות יכולות מקרח אבל גם הוא חסרי. עכשיו קרח החזק אבל יש להפיל אותו גם כן או היום או מחר. כי קרח מקבל על עצמו הסכנות כדאי להתחבר.

הבא, הוה אמינא בטעות משמעותי. לכן המנהיג מוכרח להתנגד. זה גורם המחלוקת. רש"י (שם): מה עשה [קרח] עמד וכנס ר"נ ראשי סנהדראות . . .  והלבישן טליתות שכולן תכלת באו ועמדו לפני משה אמרו לו טלית שכולה של תכלת חייבת בציצית או פטורה אמר להם חייבת התחילו לשחק עליו אפשר טלית של מין אחר חוט אחד של תכלת פוטרה זו שכולה תכלת לא תפטור את עצמה.

חשוב להתעלם מהקרא "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה'", (במדבר טו לט). בלי אין סימן והצבע הבגד לא חשוב. אבל יש קשר מזויף בין פתיל תחילת ושתי וערב כחול. לכן יש הזדמנות לפלפול  ולהשתוללות. גם טוב לצחוק על הסבה הנכונה, כי להיות הגיוני בוודאי לא יצליח. בנוסף אולי אחרים שיצחקו גם כן.

גם יש דו פרצופיות. לדוגמה, "רב לכם כי כל העדה כלם קדשים ובתוכם יהוה ומדוע תתנשאו על קהל ה'", (שם ג). הרמז אין צורך למנהיג חזק גם יש לחלק עבודת כהן גדול לכל הלויים. זה מרוצה לבר נש שאוהב לחלום. מצד קרח כל זה רק רמאות לקחת המשרה לעצמו.

הטענה גם מביש מ"ר לתת תשובה. כי הוא לרוצה להיות המנהיג אבל ה' גייס אותו. כתוצאה מכך הוא נאלץ להצדיק את המשימה שהוא נאלץ לקבל על ידי הגבורה.

יש להשתמש הסתה ולעג. איו להגיד גנבת דעת אלא, " העיני האנשים ההם תנקר", (שם יד). אם המטרה לקחת העם לארץ טובה ואומר עליו שהוא זבת חלב דבר יש ללעג, " העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר", (שם יג).   

בסוף לא יצא טוב לקרח וחברתו כמו שכתוב בגמרא:
דרש רבא מאי דכתיב "ואם בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה", (שם ל) אמר משה לפני הקב"ה אם בריאה גיהנם מוטב ואם לאו יברא ה' . . . תנא משום רבינו אמרו מקום נתבצר להם בגיהנם וישבו עליו ואמרו שירה. אמר רבה בר בר חנה זימנא חדא הוה קאזלינא באורחא אמר לי ההוא טייעא תא ואחוי לך בלועי דקרח. אזיל חזא תרי בזעי דהוה קא נפק קיטרא מנייהו. שקל גבבא דעמרא, אמשיי' מיא, ואותביה בריש רומחיה, ואחלפי' התם איחרך. א"ל אצית מה שמעת ושמעית דהוו קאמרי הכי משה ותורתו אמת והן בדאים אמר. א"ל כל תלתין יומין מהדרא להו גיהנם כבשר בתוך קלחת ואמרי הכי משה ותורתו אמת והן בדאים (סנהדרין קי).




לע"נ, הדוד ,לייב הערש בן אהרון ז"ל נלב"ע י"ז תמוז תשל"ב
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,

וגם בדואר אלקטרוני  ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il


Blogger English


Blogger Hebrew


YouTube  

No comments:

Post a Comment