Thursday, June 12, 2014

שלח – ירא וחתת # 74

סיפור המרגלים בפרשת שלח עיון במידה מורך לב. להבין המעשה יותר טוב צריך החזרה בפרת דברים (א כ מו). כאשר העם קרוב לארץ כנען משה רבינו אמר, "אלכם באתם עד הר האמרי אשר יהוה אלהינו נתן לנו כא ראה נתן יהוה אלהיך לפניך את הארץ עלה רש כאשר דבר יהוה אלהי אבתיך לך אל תירא ואל תחת. ותקרבון אלי כלכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ וישבו אתנו דבר את הדרך אשר נעלה בה ואת הערים אשר נבא אליהן", (שם כ כב).

"וידבר ה' אל משה לאמר.  שלח לך אנשים ויתרו את ארץ כנען אשר אני נתן לבני ישראל", (במדבר יג ב). ויתרו ב' כוונות, הכנת למלחמה וגם בדיקת טובות הארץ. מהקול החומש שניהם אין צורך. כולם ידעו המצב בכנען כי הוא קרוב למצרים, משה אמר להם מה בארץ כנען, היה מסורת מהאבות והשבטים, וגם נבואת ה'. דו"ח מועד תורים אולי מוסיף איזי פרט.

רש"י - אני איני מצוה לך, אם תרצה שלח, לפי שבאו ישראל ואמרו נשלחה אנשים לפנינו (דברים א, כב), כמה שנאמר ותקרבון אלי כלכם וגו' (שם), ומשה נמלך בשכינה, אמר, אני אמרתי להם שהיא טובה, שנאמר אעלה אתכם מעני מצרים וגו' (שמות ג, יז), חייהם שאני נותן להם מקום לטעות (ג) בדברי המרגלים, למען לא יירשוה (במ"ר טז, ז-ח): שפתי חכמים (ג) וכדאמרינן הבא ליטמא פותחין לו.

בהורות למרגלים יש ענייני מלחמה ובית. ערים מבצרים שייך למלחמה. לקח מפרי הארץ שייך לבית. ארץ שמנה והעם הישב עליה החזק שניהם. נראה בחומש רמז שעשו בקשה לא ברור להסתתר כוונות רעות.

בסוף המרגלים מאסו ארץ הקודש משבון שהאויב יותר מדי חזק. קורים עם כנען בני ענק ואנשי מדות. קורים בני ישראל חגבים. הבטחת ה' להצלחה לא חשוב להם בכלל.

כלב ויהושע לא השכימו ואומרו, " עלה נעלה וירשנו אתה כי יכול נוכל לה". והאחרים, "אמרו לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו", (שם ל לא). רש"י - חזק הוא ממנו. כביכול, כלפי מעלה אמרו (במ"ר שם יא). ענו כלב ויהושע, "אם חפץ בנו יהוה והביא אתנו אל הארץ הזאת ונתנה לנו ארץ אשר הוא זבת חלב ודבש. אך ביהוה אל תמרדו ואתם אל תיראו את עם הארץ כי לחמנו הם סר צלם מעליהם ויהוה אתנו אל תיראם", (שם יד ח ט).

בחשבון הצלחה במלחמה יש כמה עניינים לדוגמה מספר חיילים, איכות נשק, ורוח. סוף הדבר ה' איש מלחמה ונותן נצח לצדיקים. זה חשבון מ"ר, כלב ויהושע. וזה עניין כלל ישראל.

גזרת המקום, העם ישתהה במדבר מ' שנה. בתגובה יש שעשו הצגה מזויפת לכבוש ארץ כנען. הרעיון לעשות מאמץ עילאי, אבל נכשל. אכן לא היה מצליח וגם לא היה רצוי.

הלקט צריך להיות איש חיל וחזק לב לא רק לכבוש ארץ ישראל וגם ללמוד תורה. לרדוף אחר חכמה ומצוות יש אתגרים גדולים. גם יש סכנות וסיכונים. אבל בדרך כלל הם ענייני פחי נפש ובושה. גם יש רמזים אשר ה' אתך והצלחה לבא. פחדן יברח ועושה מיני טריקים מטופשים שרק  מביא כישלונו וודאות. מענטש עם אמונה ובטחון ימשיך הלאה ובסוף יקבל נצח מכובד.






לע"נ, הדוד ,לייב הערש בן אהרון ז"ל נלב"ע י"ז תמוז תשל"ב
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,

וגם בדואר אלקטרוני  ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il




Blogger English


Blogger Hebrew


YouTube  

No comments:

Post a Comment