א. שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל
הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:
ב. עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
ג. אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:
ד. הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:
ה. ה' שֹׁמְרֶךָ ה' צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:
ו. יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:
ז. ה' יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:
ח. ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
ב. עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
ג. אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:
ד. הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:
ה. ה' שֹׁמְרֶךָ ה' צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:
ו. יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:
ז. ה' יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:
ח. ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
רש"י
- "שיר למעלות" - הפשט כשהיו הלוים מתחילין לעלות במעלות אמרו שיר זה
אע"פ שזה השיר לא נכתב בראשונה אין מוקדם ומאוחר. הנושא של המזמור הוא פחד
וחיזוק. זה תפילה של אדם שהוא מבודד, נטוש, ומול עתיד מאוד לא בטוח. לא צפויה עזרה משום אדם וישועה אם תבוא תהיה רק
מן השמים. התפילה נענתה בחיוב והניבה רשימה של הבטחות. כביכול למרות שיהיה כל מיני
חוויות מחרידות, השגחתו של הקב"ה תמיד תהיה קרובה והוא ימלט אותנו ללא פגע.
יש סיפור
בספר "מעשיות חסידות של השואה", ע"י יפה אליהו שנקרא "הצילו
את הנכדה היחידה" שנותן הבנות בתה' קכא. הסיפור הוא על ילדה בת אחת עשרה
שהתגלגלה למחנה עבודה נאצי עם אמה. בדרך כלל ילדים הוצאו להורג באופן מיידי; עם
זאת, היא הייתה יכולה להיות מסווגת כמבוגרת והמשיכה לעבוד קשה מאוד. מפקח אסיר
גרמני עם אידאלים קומוניסטיים ריחם על הילדה הקטנה ונתן לה עבודה במקום מקורה וגם
תוספת מזון קצת, ובזה הציל אותה ממוות ברעב ובקור.
אחרי שנה
היא גורשה עם משפחתה למחנה הריכוז אושוויץ. האבא והסבא שלה נהרגו מיד. אמנם היא
ואמה עברו את הסלקציה. כאשר החורף הגיע הילדה הקטנה נדבקה בחצבת. היא הפכה חלשה כל
כך שלא יכלה להופיע למסדר היומי. למרבה המזל העניין עבר בהצלחה. האמא ראתה שהחיים
של הבת שלה תלויים על חוט השערה. כאשר האם
נרדמה באותו הלילה חלמה על אביה. אביה סיפר לה שעמד לפני הקב"ה והתחנן כדי
להציל את הנכדה האחת הזו .למחרת הילדה הקטנה התעוררה מהזיותיה וביקשה פרוסת לחם.
היא שרדה וכמה שבועות לאחר מכן הם שוחררו על ידי הרוסים.
תהילים
קכא נפתח עם אדם שנושא את עיניו אל ההרים, כביכול מחפש גבוה ואדיר לעזרה. כשהוא
רואה שהישועה לא תבוא ע"י בשר ודם, הוא מכיר בכך שיש אלוקים שעשה שמים וארץ
ורק ממנו הישועה תבוא. התהילים מפרט את סוגי ההגנות שהאדם יקבל, והסיבה לפרט אותם,
כדי שהאדם ירגיש בטוח.
ההרגעה
הראשונה היא שהקב"ה לא את יתן רגלך להתמוטט. משמעות הדבר היא כי הוא יהיה
מוגנת מפני תאונות וטעויות רגילות. הרעיון של ה' שומר שאינו נם או ישן יודגש
דרך חזרה. הרעיון הוא שהגנתו של האלוקים היא קרובה וקבועה. הרעיון של ה'
רדום או ישן הוא כאילו שלא יתריע או רק יענה אם האדם צועק בקול רם. להיפך ה'
קרוב כמו הצל של היד שלך. הרעיון של להיות מוכה על ידי השמש ביום הוא הרעיון של
איומים ברורים שאדם יכול לראות. הרעיון של הירח בלילה הוא הרעיון של מארב שאדם לא
יכול לראותו מתקרב. הרעיון של מוגן מרע מכל והגנת נשמתו של אדם הוא שהקב"ה
ימנע אדם מלעשות דברים טיפשיים ומרושעים שהוא לפעמים עושה. הרעיון של הגנה על
יציאה פירושו הגנה במהלך מסע, ברמה העמוקה יותר פירושו מסעותיו של העם היהודי
בתקופת הגלות. משמעות הרעיון של הגנה על כניסה, שמהמוצא ועד ליעד שלהם יהיה ברכה.
סופו של דבר זה הוא הגאולה וארץ ישראל.
לע"נ הסבא אהרן בן יוסף ז"ל נלב"ע כז בטבת
תשכ"ו
העלון ניתן לקבל גם בדואר אלקטרוני וגם
באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2015/12/155.html
YouTube https://youtu.be/bRI3hHK3g10
No comments:
Post a Comment