Wednesday, October 29, 2014

לך לך – ניצחון דרך תמימות # 97

הפטרה לפרשת נח מישעיה מ כז  – מא טז. ח. בה עם ישראל גם נקרא יעקב. נמצא בגלות ומתלונן "נסתרה דרכי מיהוה ומאלהי משפטי יעבור". פירוש הקב"ה לא מביט צרעתם ולא נקם על חמסם. אמר הנביא ה' ברא כל העולם ויודע הכול אפילו באפסי הארץ. גם "לא ייעף ולא ייגע אין חקר לתבונתו". האומה הרגיעה ש"קוי ה' יחליפו כח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייגעו ילכו ולא ייעפו".

אחרי זה הנביא הזכיר אברהם אבינו ואמר שהוא שלט על מלכים ונצח על עמים. הוא רדף אחריהם, מחץ אותם לגמרי, ולאחר מכן עבר מייד בלי שום פגע. איוב, אספסוף זחוח של עובדי אלילים מטומטמים. ברמה מעשה מרכבה הנביא אומר שהקב"ה קובע את מהלך ההיסטוריה ואברהם הוא עובדו האהוב.

אז ישראל מתואר באופן סותר. נקראים תולעת כי אין לו כוח (ראה רש"י ישעיהו מא יד). מצד השני, מתוארים כפומפייה חדשה עם שיניים חדות כתער שטוחן הרים ומוחצת גבעות למוץ. ההפטרה למסקנה כי זה הוא משל לישראל ואויביה.
דווקא שישראל תזרם ורוח תשאם וסערה תפיץ אותם ואתה תגיל בה' בקדוש ישראל תתהלל.


ההפטרה מדומה למעשיות של א"א דווקא עם פרעה ואבימלך מלך פלישתים ומתאר את הרגשות שהיו צפוי. שניהם חטפו שרה לבית נשים שלהם כי חשבו שהיא אחותו של אברהם. משום שהם חוששים שאברהם יכול להיהרג על שרה, בני הזוג למעשה נשמרו בסוד הנישואין שלהם והשתמשו בסיפור הזה כתירוץ. תושבי סדום הם בהחלט מסוגלים לעשות משהו כזה. פרעה ואבימלך בדרך בכיוון רע. . עם זאת יש להם קצת טוב ונראה בלי עול עד כדי זה, לא. אפשר להגיד אברהם התנהג כמו פתי.



ההפטרה מתייחסת לעם ישראל בשם יעקב והחומש קרא יעקב תם, וזה בחינת פתיות. יעקב גם מתואר כתלמיד. כדומה, כאשר אברהם מתיישב באזור הוא "קרא בשם ה'" (בראשית 12: 8) כלומר שהוא מגיד. כלומר שניהם מתעסקים בחינוך. לכן אפשר לשאול, אם יש איזה איש בטעות, כוללים מלכים, לא פשוט לחנך אותם בדרך מורה מלמד את התלמיד?

התשובה היא, כי את הלקח הזה לא נקלט בבית ספר. כתוצאה מכך ה' מתפעל מצב להדגיש השגיאה שלהם. לכן צדיק שנראה חלש והתנהג כמטופשת. עם הארציים עושים טעויות הרגילות שלהם. קשיים מגיעים ובסופו האמת גילוי.

אפשר להבין את הצר ונזק של מְטוּמטָם והעיקש, אבל  קשה להבין העוגמת נפש של צדיקים. אם אשתו של אדם טוב שנחטפה על ידי המלך, אפשר לתהות אם הקב"ה רואה מה קורה ואם יש צדק בעולם.

נראה שהתשובה הוא, "לפום צערא אגרא" (אבות ה כ"ג). שרה שוחררה בלי נזק; המלכים שילמו פיצויים גדולים ואפילו בקשו ברית שלום. כל בני אדם קבלו שאין לחטוף אישה רק בגלל כוח בידו לעשות ככה כמו דור הפלגה.

גם אברהם ושרה היו עקרים במשך זמן רב מאוד. בסוף הדבר במקום להוליד בן באופן טבעי בנעוריהם, היה להם בן דרך נס בזקנתם.  גם הוסיפו חכמה וצדקות. כמו כן בסוף הימים היהודים תצאו מגלות הארוכה שלהם ותגיל בה' ובקדוש ישראל תתהלל.






לע"נ, ה סבתא ,סימע בת אליעזר ז"ל נלב"ע יט חשון תשל"א,
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסטdictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,

וגם בדואר אלקטרוני    ניתן באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il






YouTube                http://youtu.be/Af0tdFvFSbY

No comments:

Post a Comment