בתחילת פרשת תצוה הקדוש ברוך הוא אומר למשה, "ואתה תצוה את בני ישראל
ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלת נר תמיד", (שמות כז כ). הפשוטות הפסוק
שיתרומו שמן זית באיכות גבוהה כדי להדליק את המנורה בבית המקדש. פירוש אור החיים: ויקחו
אליך שמן זית זך ירמוז אל התורה שנמשלה לשמן מה השמן מאיר לעולם כך התורה. .
. . ודקדק לומר זך שצריכין לעסוק בתורה לשמה בלי שמרים שהם לקנתר ח''ו או להתגדל וכדומה,
אלה הם שמריה. ואמר עוד כתית פירוש שצריכין לעסוק בתורה ולכתת גופם וכחם על דרך אומרו
(במדבר יט יד) זאת התורה אדם כי ימות (ברכות ס''ג:)
הפרשנויות בדרך כלל מסביר מצווה זו איך למעשה להכין
שמן למנורה הקדושה. עם זאת את הרעיונות שלהם נותנות רמזים
לדרך הנכון ללמוד. פרש"י: "כתית" - הזתים היה כותש במכתשת ואינו טוחנן בריחים כדי שלא
יהא בו שמרים. ואחר שהוציא טפה ראשונה, מכניסן לריחים וטוחנן והשמן השני, פסול למנורה.
עכ"ל. הטעם אם נטחנו לגמרי השמן לא יהיה איכותי ולכן לא יתן אור איכותי. זה מרמז
בלומד הגרסה אין להתעמק במילות עד כדי שיסיק דברים שאינם קיים. פרש"י: "להעלות נר תמיד" - מדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה (שבת כא).
משמעות כאשר לומד צריך להבין ברורה עד שיכול לדבר על העניין בשכל.
פירוש ספורנו: "ואתה
תצוה" - הנה מה שאמר עד עכשיו ועשית יובן שיעשה על ידי אחר, וזה שיצוה לאומנים
שיעשו. ולפיכך באלו הג' מצוות שצוה הנה אמד ואתה, להודיעו שיעשה הוא בעצמו,
שיצוה לישראל על עשיית השמן. עכ"ל. דרש, אדם צריך ללמוד על עצמו ושאחרים לא יכולים לעשות את זה בעדו.
פירוש בעל הטורים: ואתה תצוה. לא הזכיר משה בזה הסדר משא''כ
בכל החומש. שמשעה שנולד משה אין סדר שלא הוזכר בה (חוץ ממשנה תורה). והטעם משום שאמר
מחני נא מספרך אשר כתבת וקללת חכם אפי' על תנאי באה ונתקיים בזה. וכתב צוואה במנורה
וכן בתמיד צו את בני ישראל לפי ששניהם נוהגים בכל יום ויש בהם חסרון כיס לפיכך
צריך זרוז לכן אמר בהם לשון צוואה. ויקחו אליך. אבל אני איני צריך לאורה: כתית. רמז
ת''י ת''כ שנים יהא נוהג הדלקת המנורה:להעל. ת. חסר ו' לומר שוי''ו נרות מכבים אותם
אבל נר מעדבי דולק לעולם:למאור. להעל. עכ"ל. יש לדרוש שחכמה באה מתוך עניוות
וצריך לקנות אותה בכסף.
פירוש אור החיים:
·
"מאת בני ישראל" – כל קרבנות הציבור שנתנדבו מעצמן כשרים ובלבד
שימסרום לציבור . . . והוא מה שאמר הכתוב מאת בני ישראל, פירוש כי שמן זה קרבן ציבור
ולזה לו יהיה שיתנדבו יחיד צריך שימסרם לציבור ותהיה הבאתו למשכן מאת בני ישראל,
עכ"ל. רמז בזה שחינוך עניין הציבור.
·
"ויקחו אליך" - טעם אומרו אליך יתבאר על דרך מה שאמרו במסכת
שבת דף כ''ב וזה לשונם, מחוץ לפרוכת העדות עדות היא לכל באי עולם שהשכינה שורה בישראל,
מאי עדות אמר רב זה נר המערבי כו' עד כאן. והנה אמרו ז''ל (שמו''ד פנ''ב) ליצני
הדור היו מתלוצצים על משה לומר אפשר שהשכינה שורה על מעשה של משה וכו' עד כאן.
הרי כי לא היו מצדיקים אפילו מישראל שתשרה
שכינה במשכן וכפי זה הגם ששרתה שכינה ביום א' בניסן עם כל זה אין זה סימן לתמידות שתקבע
השכינה מקומה במשכן. אבל בנם נר המערבי הוא עדות לכל באי
עולם שהשכינה שורה בישראל, והוא
מאמר ה' ויקחו אליך, פירוש אליך נוגע הדבר. כי בזה תתחזק נבואתך
שיכירו ויצדיקו נבואתך שהשכינה תשרה בתוכם כשיראו נם שיעשה בשמן המנורה. ואולי
כי לזה נתכוון באומרו ואתה תצוה לומר שלא יחוש שלא יאמנו דבריו להיות הדבר תמוה שידור
אל עליון בתחתונים. וכמו שכן היה ואם תאמר מנין יצדיקו ויקחו אליך פירוש בדבר זה
יש לך חיזוק והצדקת הדברים כנזכר.
Blogger English
Blogger Hebrew
YouTube
Acknowledgements
to websites: תורת
אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/,
http://hebrewbooks.org/,
לע"נ, דודי
,הרב אליהו בן יואל לייב ז"ל נלב"ע ו ניסן תשמ"א וגם בדואר אלקטרוני ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
No comments:
Post a Comment