בפרשת תרומה משה רבנו עולה הר סיני שבו הקדוש ברוך הוא מורה לו איך לבנות
את בית המקדש. במשכן יש כלים דומה בביתו של אדם. בינם ארון, מנורה, שולחן, ומזבח קטורת.
ארון פשותו כמשמעו ומזבח הקטורת הוא בעצם לצורך ריענון ומבשם את האוויר.
פריטים אלה בביתן בת שני חדרים מופרדים על ידי מחיצה יפה. החדר הראשון,
שבו הכניסה מכונה הקדש ובתוכו המנורה, לחם הפנים ומזבח קטורת. בחדר הבא יש הארון עם
כפרה שבו שני לוחות הברית. חדר זה נקרא קדש הקדשים (ראה שמות כו לג). מחוץ למשכן
החצר שמוקפת בגדר. בתוך החצר המזבח לקורבנות וכיור.
הכלי הכי חשוב הארון שבו שני לוחות הברית בלשון החומש
"עדת". העניין להעיד או להיות עֵד. "ונתת אל הארן את העדת אשר אתן אליך",
(שמות כה טז), פירוש רש"י - "העדות" - התורה שהיא לעדות ביני וביניכם
שצויתי אתכם מצות הכתובות בה.
ה' ממשיך, "ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת מבין שני הכרבים
אשר על ארן העדת את כל אשר אצוה אותך אל בני ישראל", (שמות כה כב).
·
ספורנו: וְנועַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ. כִּי בָּזֶה
שָׁרְתָה שְׁכִינָה, וְתִשְׁרֶה בְּכָל מָקום אֲשֶׁר שָׁם חַכְמֵי הַדּור אֲשֶׁר מְגַמַּת
פְּנֵיהֶם "הַשְׂכֵּל וְיָדעַ אותִי" (ירמיה ט, כג), כְּמו שֶׁיָּעַד
בְּאָמְרו "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוכָם כְּכל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אותְךָ"
(לעיל פסוקים ח ט). וְהוסִיף וְאָמַר "וְכֵן תַּעֲשׂוּ" (שם), כְּמו שֶׁהֵעִידוּ
זִכְרונָם לִבְרָכָה שֶׁקָּרָה לָהֶם בִּהְיותָם דּורְשִׁים בְּמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה,
כְּאָמְרָם זַ"ל: אַתָּה דורֵשׁ בְּמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה, וּשְׁכִינָה עִמָּנוּ,
וּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מְלַוִּים אותָנוּ (חגיגה יד, ב).
·
בעל הטורים: ונועדתי. ב' במסורה
ונועדתי לך. ונועדתי שמה לבני ישראל. זהו שדרשו אשר דבר ה' לאמר בקרובי אקדש
והיכן דבר ונקדש בכבודי אמר משה לאהרן יודע הייתי שיתקדש המשכן בקרוביו של מקום .
. . פי' על ידך על כן כאן כתיב ונועדתי לך ולקמן ונועדתי שמה לבני ישראל
·
רמב"ן: למה היו פנים איש
אל אחיו ולמה היו מקשה?
תוכל לדעת כי ראוי להם שיהיו פורשי כנפיים למעלה, כי הם כסא עליון וסוככים
על העדות שהיא מכתב אלוקים (להלן לב טז*). וזה טעם ולתבנית המרכבה, כי הכרובים
שראה יחזקאל נושאים הכבוד תבנית לכרובים שהם כבוד ותפארת, והכרובים אשר במשכן ובמקדש
תבנית להן,
·
כלי יקר: ונועדתי לך שם. כי אין להקב"ה בעולמו כ"א ד' אמות
של הלכה (ברכות ח.) ובמקום שהשלום מצוי. כי שם אין לומדין לקנטר ומשם היה הקול
נכנס אל אוהל מועד. . . . לפי שהארון נושא לכל הכלים המקודשים ועל ידו יחול השפע
האלקי על כולם. וכבר מצינו (סוטה לה.) שהיה הארון נושא את נושאיו, והוא כדמות רמז
למחזיקים בידי לומדי התורה נראים נושאות, והם נשואות מן לומדי התורה.
הארון העדות והכרובים על הכפרת נמשלים ידו הגילוי של הקב"ה בעולם
הזה. גילוי זו מתפשטת לכל העשייה של החיים. כל הריהוט במשקן משלים. לדוגמא המנורה משל
ללימודים, הלחם הפנים משל לפרנסה, והכיור משל לנקיות אישי. דרך הארון גם הם עולים
לקדושה. כמו כן הפעילויות שהם משלים עולים לקדושה, כאשר הביצועים שלהם קשורים למטרות
דתיות. הכלי העיקרי, להתפשטות למלכות שמים על הארץ, הוא האנשים שלומדים תורה ולחיות
על פי מצוותיו. זהו היבט של "והלחת מעשה אלקים המה והמכתב מכתב אלקים הוא חרות
על הלחת", (שמות לב טז).
Acknowledgements
to websites: תורת
אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/,
http://hebrewbooks.org/,
לע"נ, דודי
,משה יוסף בן אהרן ז"ל נלב"ע כט שבט תשל"ג וגם בדואר אלקטרוני ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
No comments:
Post a Comment